Powszechnie uważa się, że katalizator to część której żywotność pokrywa się z okresem żywotności pojazdu. Jest to przekonanie błędne. A orientacyjna wytrzymałość katalizatora wynosi około 200 do 250 tysięcy kilometrów. Niekorzystne warunki eksploatacji pojazdu mogą dodatkowo wpłynąć na skrócenie tego okresu. Szacuje się, że wytrzymałość katalizatorów w samochodach użytkowanych w ośrodkach miejskich znacznie spada. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki jazdy po mieście:

  • jazda na niedogrzanym silniku,
  • pokonywanie krótkich dystansów,
  • popularna w ostatnich czasach jazda na gazie LPG.

Wymiana katalizatora?

Obecnie badanie czystości spalin w trakcie corocznego przeglądu technicznego pojazdu nie jest jeszcze bardzo rygorystyczne. To skłania wielu właścicieli pojazdów od usuwania zepsutych katalizatorów i filtrów cząstek stałych. Działanie to na dłuższą metę jest nie tylko niezgodne z prawem, ale przede wszystkim szkodliwe dla środowiska naturalnego. Dlatego w miejsce usuniętego katalizatora należy zamontować nowy – może to być oryginalny katalizator zakupiony w ASO, zamiennik dedykowany do danego modelu samochodu lub część zregenerowana. Korzystanie z części regenerowanych pozwala na uzyskanie parametrów pracy samochodu zbliżonych do części nowych, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów zakupu części zamiennych i redukcji odpadów wynikających z eksploatacji pojazdów. Im większa liczba części samochodowych jest poddawana regeneracji, tym mniej z nich trafia na wysypiska śmieci.

Co zrobić ze starym katalizatorem?

Niezależnie od tego, czy chcemy sprzedać kompletny katalizator czy filtr cząstek stałych z łatwością możemy znaleźć firmę, która specjalizuje się w skupie tego typu komponentów samochodowych. Co ważne, gros firm skupujących zepsute katalizatory to jednocześnie marki oferujące części regenerowane. Dzięki temu pod przysłowiowym „jednym dachem” możemy zakupić potrzebną część, jednocześnie sprzedając zużyty katalizator i odliczając jego wartość od ceny komponentu zregenerowanego.