Wielu kierowców ma wątpliwości odnośnie do korzystania z usług pracowników stacji demontażu pojazdów, chociaż zupełnie niesłusznie! Jest to decyzja, którą warto rozważyć. Po pierwsze, przez wzgląd na możliwość niewielkiego zarobku; a po drugie, to szybki i stosunkowo prosty sposób na pozbycie się uszkodzonego auta. W niektórych sytuacjach koszt naprawy pojazdu znacząco przewyższa jego wartość rynkową, w takiej sytuacji jedynym słusznym rozwiązaniem jest stacja demontażu pojazdów. Trzeba jednak być ostrożnym, bo nie wszystkie stacje działają legalnie. Polskie prawo jest niezwykle restrykcyjne w kwestii nielegalnego demontażu aut, dlatego, decydujmy się na usługi wyłącznie legalnych SPD.
Złomowanie od strony prawnej
Polskie prawo jest nie tylko restrykcyjne w wymiarze złomowania aut, ale również bardzo precyzyjne, zatem warto upewnić się, jak dokładnie wyglądają te przepisy. Istnieje tzw. Ustawa o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, która określa, że demontaż samochodów poza profesjonalnymi punktami jest nielegalny. Stacje demontażu muszą dysponować pozwoleniami upoważniających właścicieli i pracowników do wykonywania odpowiednich czynności. Jak natomiast wygląda kwestia kar finansowych za demontaż niezgodny z przepisami? Mowa tu o naprawdę niebagatelnych kwotach, ponieważ w skrajnym przypadku można spotkać się nawet z karą o wysokości trzystu tysięcy złotych. Jak sprawdzić legalność stacji? Najprostszym i najbardziej rekomendowanym sposobem jest odwiedzenie strony internetowej Urzędu Marszałkowskiego – SDP musi dysponować decyzją marszałka, która legalizuje tego rodzaju działalność. Legalne punkty mają też obowiązek wystawienia zaświadczenia o wyrejestrowaniu pojazdu. Dokument ten wystawiany jest w trzech egzemplarzach: pierwszy – dla właściciela samochodu, drugi – dla prowadzącego stację demontażu i trzeci – dla właściciela stacji.
A jak wyglądają kwestie finansowe?
Kierowcy są w większości przypadków przekonani, że aby zarobić na swoich starszych samochodach, trzeba je albo sprzedać, albo odwiedzić skup aut. Warto tutaj wspomnieć o finansowym aspekcie złomowania. Oczywiście trudno oczekiwać, aby były to wysokie kwoty, najczęściej możemy zarobić kilka dodatkowych banknotów stuzłotowych, jednak w przypadku pojazdu, który na rynku wtórnym ma bardzo niską wartość, a poszukiwanie kolejnego kupca trwa niepokojąco długo, to zdecydowanie warto zainteresować się taką opcją. Bardzo często jest tak, że za kilogram złomu płaci się pięćdziesiąt groszy. Łatwo zatem wyliczyć, że za półtoratonowe auto otrzymamy około siedmiuset pięćdziesięciu złotych. Wyjątkiem są nowsze roczniki, w ich przypadku pracownicy SDP kontaktują się z profesjonalnymi rzeczoznawcami i to z nimi konsultują najrozsądniejszą cenę.