Pozbycie się starego samochodu zgodnie z polskim prawem opiera się na skorzystaniu z usług pracowników stacji demontażu pojazdów (w skrócie – SDP) oraz punktów kasacji pojazdów. Właściciel niesprawnego samochodu ma obowiązek skontaktować się z legalnie działającą stacją i oddać swoje auto w ręce profesjonalistów, którzy przeprowadzą złomowanie. Nie warto zwlekać z tą decyzją, chociażby dlatego, że można przy tym liczyć na niewielki zarobek, który z pewnością zasili nasz budżet przeznaczony na kupno nowego auta. Unikajmy natomiast całościowego demontażu swojego samochodu na własną rękę. Możemy narazić się na poważne kary finansowe. Stacja demontażu pojazdów to zdecydowanie najrozsądniejsza opcja i właśnie na nią należy się zdecydować.

Kiedy zdecydować się na złomowanie?

Większość kierowców zawsze będzie starała się sprzedać swój obecny pojazd. Ma to związek z mniejszą liczbą obowiązków urzędowych oraz z większym zarobkiem. Niestety w przypadku każdego auta prędzej czy później dochodzi do momentu, w którym jego awaryjność i brak bezpieczeństwa wyklucza możliwość handlu. Wypadek często jest tą sytuacją, podczas której zmuszeni jesteśmy do wizyty w stacji demontażu. Jeśli koszty naprawy pojazdu przewyższają jego wartość, to nikt nie będzie inwestował w odbudowę auta. Pojazd nie musi być nawet sprawny, jeśli chce się go oddać do SPD, ponieważ większość stacji posiada swoje własne lawety, więc nasz samochód nie musi być na chodzie. Wystarczy telefoniczny kontakt z odpowiednim punktem SPD. Po umówieniu się na konkretną godzinę możemy być pewni, że przygotowana laweta będzie we wskazanym miejscu.

Jak przygotować się do złomowania?

Transport gwarantowany przez stację demontażu niestety nie jest darmowy, aczkolwiek koszt zostaje odliczony od kwoty wypłaconej za złomowany pojazd. Trudno jednoznacznie oszacować, ile pieniędzy otrzyma się za auto, ponieważ wiele zależy od jego stanu; orientacyjnie można podać najczęściej występujące „widełki”: od około trzystu do siedmiuset złotych. Podczas takiego przedsięwzięcia trzeba pamiętać o konieczności dostarczenia do SDP:

– dowodu rejestracyjnego,
– karty pojazdu (w przypadku jej posiadania),
– tablic rejestracyjnych (zarówno przedniej, jak i tylnej).

Warto zaopatrzyć się też w kilka dodatkowych zaświadczeń, takich jak:

– umowa kupna (w przypadku zakupu auta, a nie przerejestrowania na innego właściciela)
– czytelny numer VIN.

Jakie kroki podjąć już po złomowaniu? Przede wszystkim w ciągu trzydziestu dni od otrzymania dokumentów poświadczających wyrejestrowanie pojazdu należy udać się do Wydziału Komunikacji Urzędu Gminy. Pamiętajmy, aby był to dokładnie ten sam wydział, w którym pojazd został zarejestrowany! Warto też uregulować zaległe składki za OC, a jeśli wszystkie mamy opłacone na bieżąco, to dobrze będzie udać się do przedstawiciela naszego towarzystwa ubezpieczeniowego z zaświadczeniem wyrejestrowania samochodu, bo w takiej sytuacji możemy dostać zwrot pieniędzy z ubezpieczenia.